• Técnica Académica en Análisis de Sistemas Socioambientales

  • Laboratorio Nacional de Ciencias de la Sostenibilidad (LANCIS), Instituto de Ecología (IE), Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)

  • Candidata a Doctorado (Posgrado en Ciencias de la Sostenibilidad, UNAM)

  • Email: lakshmi.charli@iecologia.unam.mx

Proyectos en curso

Intereses académicos

  • Gobernanza del agua y ciencias de la sostenibilidad
  • Transformaciones hacia la sostenibilidad

Línea de investigación

Gobernanza, planeación colaborativa, y aprendizaje social

Título de la investigación: “Promoviendo Vías de Transformación hacia la Sostenibilidad a través de la agencia colectiva: el Laboratorio de Transformación en el sistema socio-ecológico de Xochimilco”

Semblanza

  • Licenciatura en Biología (UNAM); Maestría en Derecho, Gestión y Política Ambientales (UAX); Maestría en Planeación y Gestión Ambiental (UNESCO-IHE, Holanda).

  • Involucrada en proyectos de educación y creación de capacidades relacionados a manejo de humedales, gobernanza del agua y ciencias de la sostenibilidad.

  • Coordinación del diseño y desarrollo del programa de Posgrado en Ciencias de la Sostenibilidad de la UNAM.

Bio

Lakshmi has a B.Sc. in biology (UNAM) and two M.Sc. in environmental planning and management (UAX; IHE-Delft). For the past nine years she has been involved in educational and capacity building projects related to wetland management, water governance, and sustainability science. She co-coordinated the design of the Graduate Program in Sustainability Sciences at UNAM, and is currently working at the National Laboratory for Sustainability Sciences (LANCIS-UNAM) in research projects related to governance and transformation towards sustainability in Mexico. She is part of the Transformative pathways to sustainability: learning across disciplines, contexts and cultures (PATHWAYS Network), where she co-coordinates the North America Hub (one of the six hubs that conform the Pathways to Sustainability Global Consortium). She is a PhD candidate at the Graduate Program in Sustainability Sciences, UNAM and her research title is: “Promoting transformative pathways to sustainability through collective agency: The Transformation-Lab in the Xochimilco social-ecological system”.

En la red

ResearchGate

LinkedIn

A.R.T Lab

STEPS Centre - North America Sustainability Hub

• Pfeiffer E, Wehn U, Charli-Joseph L, Lerner AM, Irvine K. 2017. Training sustainability change agents: Lessons from international water education, in Handbook of Theory and Practice of Sustainable Development in Higher Education, Volume 4, pp 31-48 (Leal Filho, W., Azeiteiro, U.M., Alves, F., Molthan-Hill, P., ed). Springer International Publishing. (dos: 10.1007/978-3-319-47877-7_3; ISSN: 978-3-319-47876-0)

• Eakin H, Lerner AM, Manuel-Navarrete D, Hernández Aguilar B, Martínez-Canedo A, Tellman B, Charli-Joseph L, Fernández Álvarez R, Bojórquez-Tapia L. 2016. Adapting to risk and perpetuating poverty: Household’s strategies for managing flood risk and water scarcity in Mexico City. Environmental Science & Policy, 66: 324- 333. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1462901116302921

• Charli-Joseph L, Escalante AE, Eakin H, Solares MJ, Mazari-Hiriart M, Nation M, Gómez-Priego P, Domínguez CA, Bojórquez-Tapia L. 2016. Collaborative framework for designing a sustainability science program: lessons learned at the National Autonomous University of Mexico. International Journal of Sustainability in Higher Education 17(2)

• Escalante AE, Charli-Joseph L, Solares MJ. 2013. Las Ciencias de la Sostenibilidad en las Aulas de la UNAM. Oikos No.9 Ecología y sostenibilidad: del campo a la academia. Instituto de Ecología, UNAM.

• Escalante AE, Charli-Joseph L, Solares MJ. 2013. El cambio climático, un gran reto de sostenibilidad. Oikos No.7 Biodiversidad y Cambio Climático. Instituto de Ecología, UNAM.

• Charli-Joseph L, Bojórquez-Tapia L, Gómez-Priego P, Pedroza-Páez D. 2012. A capacity building programme for sustainability: key competencies through formal and non-formal approaches. Published in the Proceedings of INTED2012 Conference. ISBN: 978-84-615-5563-5. 5th-7th March 2012, Valencia, Spain.